MOTOROPTIMER BILEN/FIRMABILEN – DET GIVER KUN FORDELE

Trimmad Volvo V90 D3 tjänstebil

Der er mange fordele ved at tune din bil/firmabil. Både økonomisk og effektmæssigt. Ved at vælge en motor med lavere effekt og montere BSRs motoroptimering, vil du normalt få mere hestekræfter end modellen med den større motor.

  • Få mere effekt til en lavere ydelse.
  • Spar mange penge (og brug dem evt. på mere udstyr).
  • Betal mindre i skat
  • Billigere forsikring

EKSEMPEL: MOTOROPTIMERING TIL VOLVO V90 AWD MOMENTUM, 2018

D3 (150 hk)
Köp en D3 istället för D5 och få mer effekt samtidigt som du sparar pengar
Effekt - original:
150 hk / 361 nm
Nypris:
689.995,-
Eller årlig beskatningsgrundlag ved firmabil kr.
160.499,-
Pris BSR optimering:
5.195:-
Totalpris:
695.190,-
Totaleffekt - BSR optimering:
243 hk / 482 nm
D5 (235 hk)
Original
Volvo V90 D5
Effekt - original:
235 hk / 530 nm
Nypris:
736.996,-
Eller årlig beskatningsgrundlag ved firmabil kr.
169.899,-
-
Totalpris:
736.996,-
Totaleffekt - Original:
235 hk / 530 nm
Fordele ved valg af Volvo V90 D3 med BSR tuning frem for V90 D5
Mereffekt på 8 hk / 52 nm
Besparelse ved køb: 41.806,- Inkl. BSR tuning.
Besparelse på årlig beskatningsgrundlag ved firmabil kr. 9.400,-

SPØRGSMÅL & SVAR

Hvad er en motoroptimering?

At tune en bil med vores produkter indebærer, at styreenheden, som styrer motoren, omprogrammeres med vores software. BSR-software giver højere effekt og højere drejningsmoment.

Hvordan udføres en motoroptimering?

Du forbinder vores håndholdte PPC-enhed til bilens diagnosestik. Efter et par tastetryk er bilen tunet og klar til brug. Diagnosestikket er normalt placeret under rattet og er den kontakt, som værkstedet bruger til for eksempel fejlfinding af bilen. Ved PPC kan du derefter køre din bil tilbage til original eller sætte tuning igen så ofte det passer dig. Hvis værkstedet f.eks. overskriver tuningen med en opdateret software fra producenten, kan du nemt genindlæse en tunet fil, som også indeholder de opdateringer, som værkstedet har indlæst. Traditionelt er motorer optimeret ved at udskifte en chip (deraf navnet "chiptuning") i styreenheden, men i dag er det ikke nødvendigt. Her kan du læse mere om PPC-enheden.

Hvordan kan jeg spare penge på at tune min firmabil?

Når du vælger en firmabil kan du spare mange penge ved at vælge en motorvariant med lavere ydelsesværdi og eftrfølgende købe en BSR tuning til den. Du vil få lignende effekt (og i nogle tilfælde mere effekt) som i den større motor. Ved at udnytte det forbedrede drejningsmoment - dvs. en form for "ubevidst økokørsel" – kan det gennemsnitlige brændstofforbrug reduceres flere procent med BSR-tuning sammenlignet med original. På denne måde kan du ved at optimere din bil også spare penge på brændstofforbruget.

Kan man se om jag har tunet min bil?

Vi har hos BSR Danmark aldrig hørt om kunder, der er blevet konfronteret med at bilen er eller har været tunet. Mange værksteder kan se en flashcounter med deres diagnosetester. Ved en softwareopdatering (også en tuning), vil denne normalt også blive opdateret. Såfremt værkstedet har noteret, hvad den stod på sidst, kan der opstå mistanke om tuning. BSR teknik har dog sørget for, at vores PPC enhed ikke opdaterer denne flashcounter. Derudover giver en BSR tuning ikke højere emissionsværdier (forurening), hvilket gør, at bilen uden problemer kan synes i tunet tilstand.

Hvad siger bilsyn til at min bil er tunet?

Bilsyn har ingen mulighed for at kontrollere, om bilen er tunet eller original.

Hvad sker der med mit brændstofforbrug?

Ved kun at udnytte mereffekten, når det virkelig behøves, og få fordel af det forbedrede moment – dvs. en form for ”ubevidst økokørsel” – kan det gennemsnitlige brændstofforbrug mindskes nogle procent i forhold til original med en BSR tuning. Vi dokumenterer ikke brændstofforbruget, men rigtig mange af vores kunder siger, at bilen nu kører 10-20% længere på literen, når de kører på samme måde, som før optimeringen.

Hvad er forskellen på dieselbox og motoroptimering?

BSR-motoroptimering adskiller sig væsentligt fra alle dieselkasser (også kaldet plug-in-kasser), der er på markedet. Med BSR’s PPC-enhed (en lille håndholdt enhed) får du en professionel software optimering. BSR optimerer softwaren i motoren i stedet for eftermontering af box og ledninger i motorrummet, der manupulerer med visse signaler for at øge brændstofmængden. I en moderne bil er der komplekse kontrolsystemer, som arbejder sammen for at få alt til at fungere optimalt. En dieselbox manipulerer med visse signaler med det formål enten at øge indsprøjtningstiden eller øge brændstoftrykket. Dette sker uden at bilens øvrige kontrolsystemer registrerer det. Det betyder, at en dieselbox fejler bilens styresystem, og derfor er en række værdier og kontroldata ikke korrekt beregnet:

  • Bilens data viser for lavt brændstofforbrug
  • Anti-skrid systemet (ESP) er forstyrret på grund af forkerte værdier på drejningsmoment
  • Automatgear får forkerte drejningsmomentværdier
  • Momentsænkning ved gearskifte (for komfort og holdbarhed) opretholdes ikke
  • Regenerering / dræning af partikelfilter sker ikke optimalt
  • Beregning af udstødningsgastemperaturen forstyrres
  • Beregning af serviceinterval forstyrres
  • Diagnosesystemet forstyrres

Kan bilen tage skade?

BSR har stor viden og lang erfaring med at dimensionere moment og effekt, så det ikke indebærer nogen risiko for motorens holdbarhed og heller ikke for at transmission og kobling belastes for hårdt. Det er også yderst vigtigt, at momentet sænkes i kritiske øjeblikke som f.eks ved gearskifte med automatgear, og BSR tuninger har derfor mindre momentbegrænsninger indlagt i de forskellige gear. Softwaren er unikt tilpasset hver gearkasse, uanset om det er en 2WD, 4WD, manuel, automatgear, DSG o.s.v.

Hvad sker der hvis værkstedet lægger en ny original software på ved service?

Hvis værkstedet overskriver den tunede software med en original software, kan du med PPC enheden indlæse en tunet version igen, samtidig med at du beholder de opdateringer som værkstedet har lavet. Dvs. at bilen altid vil være tunet på den nyeste version. Hvis du har købt tuningen med en låne PPC, skal du tilkøbe PPC enheden for at tune din bil igen på den nyeste version.

Hvad sker der med garantien hvis man tuner bilen?

Ved køb af BSR’s tuning indgår 1 års motorgaranti hvis bilen er yngre end 4 år og har kørt mindre end 12.000 km. Denne garanti kan forlænges op til max 4 år eller 120.000 km. Læs mere om vores motorgaranti her.

Købe eller låne PPC?

Når du køber en PPC-tuning, skal du vælge, om du vil købe PPC’en eller bruge en låne-PPC (Basic), som skal returneres. Fordelen ved at købe PPC’en er trygheden ved, at du altid kan aftune bilen og dermed føre den tilbage til originalindstillingerne, samt at du kan holde dig opdateret med den seneste software. Hvis dit serviceværksted lægger ny original software ind, kan du hurtigt tune bilen igen. PPC enheden giver også mulighed for at flytte den over til en anden bil og dermed spare PPC enhedens pris (Ca. kr. 1.500,-), når du køber en ny tuning. Denne flytning kan du selv foretage ved at logge dig ind på din egen administrationsside på www.bsr.se/ppc. Når tuningen er flyttet til en anden bil, stopper supporten på den gamle bil.

Kan jag bruge PPC3-enheden hvis jeg skifter bil?

Ja. Du kan lave en ”Change Car” via din PPC-side og det log-in som du har fået på mail. Der har du mulighed for at flytte din PPC3 til en anden bil og dermed kun betale for softwaren. Bemærk, at PPC’en derefter ikke kan benyttes til den gamle bil.

Har du flere spørgsmål? Kontakt os:

Luk
Luk